För många är sociala medier en självklar del av vardagen. När vi använder dem är vi både konsumenter och producenter av information. I dag delar många sina liv med vänner och bekanta via statusuppdateringar på Facebook, vi lägger ut semesterbilderna på Instagram, hittar nyheter via Twitter och bygger jobbrelationer på LinkedIn. Även Youtube är frekvent använt av flertalet aktörer som lägger upp egna filmer, lyssnar på musik, tittar på sportklipp och så vidare.

Men hur används sociala medier i träningssammanhang?
Företag – stora som små, idrottsklubbar, myndigheter, politiska partier med flera öser ut reklam och marknadsföring via sociala medier. Det går att göra gratis men också att betala för så kallade sponsrade inlägg (som når ut till fler och större konsumenter). Givetvis har detta flöde även spridits till träningsbranschen. Träningsanläggningar lägger ut nyheter till sina medlemmar, gör reklam för sin verksamhet och lockar nya medlemmar. Privatpersoner och egenföretagare kör jobbrelaterade konton där de marknadsför sin verksamhet, visar övningar, tips på bra mat och annan inspiration. Gilla det eller inte, men i dag är det i stort sett omöjligt att överleva utan. Både som konsument och som leverantör.

Personligen har jag absolut ingenting emot det, men att hitta relevant, sanningsenlig och bra information är idag en utmaning för den som söker information i allmänhet och inom tränings- & hälsobranschen i synnerhet. Det är många därute som anser sig kunna träning på grund av eget intresse, några års egen träningserfarenhet och så vidare. Övningar visas upp, tips, idéer och inspiration ges ut till höger och vänster. Många gånger utan att egentligen veta exakt vad man gör, visar eller tipsar om. ”Den här övningen är grym” kan man läsa. Men varför är den grym? Vad fyller den för syfte? För vilken typ av träning är den grym och framförallt vad ska man tänka på när man gör den, och HUR ska den utföras?

Om det vore så enkelt att det finns ett gäng bra övningar som funkar och passar för alla, samt att vem som helst kan applicera dem på ett bra sätt i verkligheten efter att ha studerat på en tio sekunders filmsnutt via sociala medier, så skulle duktiga personliga tränare, sjukgymnaster, fysioterapeuter med flera inte existera som de gör i dag.

Träning är inte som att baka en kaka, där du ofta följer ett recept och får ett ganska givet resultat (förutsatt att du inte är helt värdelös i köket). Träning är individuell och kan vara extremt olika från person till person. Människokroppen är fantastisk på många sätt och även en väldigt finurlig skapelse som består av runt 100 biljoner celler som var och en är en egen levande enhet. Alla har vi därför olika förutsättningar, olika egenskaper och förmågor. Därför kräver den också ibland olika former och typer av träning, olika övningar, olika sätt att genomföra övningarna och så vidare. Tidigare skador, befintliga skador, stelhet, överrörlighet, svagheter, styrkor – allt det fysiska spelar roll. Utöver det har du också den mentala aspekten att ta hänsyn till.

Idag ser jag och mina kollegor alltför ofta personer utan vare sig någon vidare utbildning, kompetens eller erfarenhet som ändå uppger sig för att kunna det mesta och arbetar som personliga tränare eller liknande där man tar emot godtrogna kunder som lägger sin hälsa helt i deras händer. Till och med stora kedjor plockar ibland in personal utan att säkerställa kompetens och kunskap i ämnet. Det handlar om att sälja, skapa inkomster och göra vinster för bolaget. Precis som i vilken annan bransch som helst. Det finns andra branscher (titta på TV-programmet ”Fuskbyggarna” så har du ett exempel) där skojare gör pengar på att lura folk, att uppge sig kunna saker man egentligen inte kan. Träningsbranschen är stor och väldigt inne i tiden nu. Man ska träna, må bra, vara pigg, helst ha sexpack på magen och så vidare.

Det yttre har sällan tidigare varit så viktigt som nu. På gott och ont. Det är fantastiskt att man börjar få upp ögonen för att kroppen är ens viktigaste verktyg och att man därför behöver ta hand om den. Du kan tyvärr aldrig köpa en ny, som du kan göra med en bil till exempel. Men det är tråkigt att en del utnyttjar situationen på ett nonchalant och egoistiskt sätt utan att tänka på konsekvenserna. All träning är inte bra träning. En kropp kan bli överbelastad, snedbelastad och ta skada av att tränas på fel sätt. Vem som helst kan inte kalla sig läkare, jobba på ett sjukhus och få operera människor. Men tyvärr kan vem som helst idag kalla sig personlig tränare och ta betalt för att hjälpa folk på en träningsanläggning eller tex online via sociala medier.

Så mitt råd och min stora uppmaning är att du som konsument bör vara källkritisk och kolla upp vart och från vem du tar hjälp eller bara allmänt hittar inspiration på övningar med mera innan du tillämpar dem.

Det finns många därute bland sociala medier som är riktigt duktiga, välutbildade och kunniga i det man gör. Många av oss brinner också för det och älskar att hjälpa människor.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *